Co zrobić, gdy przesłaliśmy pieniądze na niewłaściwe konto

2021-09-28 11:42
Wybierz tanie konto
Autor: archiwum se.pl

Za to, by poprawnie podać numer konta odbiorcy przelewu, odpowiada wyłącznie osoba zlecająca ten przelew, a nie bank. Jednak jeśli się pomylimy, szanse na odzyskanie pieniędzy są duże. Rzecznik Finansowy podpowiada, jak postępować w takiej nieprzyjemnej sytuacji.

Na początek dobra wiadomość: o tego typu błąd wcale nie jest tak łatwo. Chroni przed nim sposób, w jaki numerowane są rachunki bankowe. Jeśli nie kopiujemy numeru konta odbiorcy, tylko przepisujemy go ręcznie z rachunku czy faktury i na przykład zamienimy miejscami dwie sąsiednie cyfry, to system informatyczny naszego banku rozpozna taki numer konta jako nieprawidłowy i wstrzyma operację. Jak to możliwe? Otóż pierwszy, dwucyfrowy moduł w numerze rachunku to tak zwana suma kontrolna, wyliczana na podstawie całej reszty numeru. Zmiana którejkolwiek z pozostałych 24 cyfr numeru rachunku sprawia, że zmieni się też wyliczenie sumy kontrolnej. Prawdopodobieństwo, że suma kontrolna w prawdziwym iw błędnie wpisanym numerze okaże się identyczna, jest znikome. Jednak nie da się takiego zdarzenia całkowicie wykluczyć.

Może się zdarzyć i tak, że przez pomyłkę skopiujemy z historii rachunku lub pobierzemy z naszej bazy odbiorców przelewów niewłaściwy numer. Ina przykład zamiast na konto szkoły, w której uczy się nasze dziecko, przelejemy pieniądze osobie, od której wcześniej kupowaliśmy przedmioty wystawione na sprzedaż w serwisie ogłoszeniowym lub portalu aukcyjnym.Załóżmy, że – z dowolnego powodu – doszło do takiej pomyłki i nasze pieniądze trafiły na niewłaściwe konto. Co wtedy?

Jak tłumaczy w swoim poradniku Rzecznik Finansowy, nie jest to sytuacja bez wyjścia. Pierwsze, co należy w tej sytuacji zrobić, to zawiadomić o przelewie wysłanym na niewłaściwy rachunek własny bank. Ma on wtedy obowiązek poinformować o sprawie bank, który prowadzi rachunek odbiorcy. Ten z kolei wzywa odbiorcę przelewu, by w ciągu miesiąca zwrócił nienależnie otrzymaną kwotę na specjalny rachunek techniczny, utworzony do tego celu.I to od uczciwości odbiorcy przelewu zależy, co stanie się dalej. Jeśli zwróci pieniądze, to trafią one z powrotem do pechowego nadawcy. Jeśli nie, bank udostępni dane odbiorcy przelewu, które są niezbędne, by skierować sprawę o zwrot środków do sądu. Jednak jak radzi Rzecznik Finansowy, wcześniej warto skierować do osoby lub firmy, która przetrzymuje omyłkowo wysłane pieniądze, wezwanie do zapłaty.

W samym wykonaniu przelewu na niewłaściwe konto nie ma żadnej winy banku, jeżeli tylko wykonał zlecenie zgodnie z dyspozycją klienta. Dopiero gdyby bank, po otrzymaniu zgłoszenia od klienta, nie podjął opisanych tu czynności lub nie udzielił wymaganych informacji, byłby to powód, by składać reklamację.

EKG 2021. Polski miliarder Rafał Brzoska: pieniądze nie są najważniejsze
Sonda
Czy przez pandemię częściej korzystasz z bankowości cyfrowej?
Najnowsze