Opiekun klienta czy przestępca? Rzecznik Finansowy ostrzega przed próbami oszustw „na pracownika banku”

2021-08-14 14:58
Dzwoni do ciebie pracownik banku? Uważaj! To może być oszust
Autor: Pixabay Dzwoni do ciebie pracownik banku? Uważaj! To może być oszust

Jak się zachowamy, gdy odbierzemy telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, która poinformuje, że do naszych oszczędności właśnie dobierają się oszuści i musimy pilnie działać, by je zabezpieczyć? Jeśli uwierzymy w tę opowieść i skorzystamy z rad rzekomego bankowca, może to być bardzo kosztowny błąd.

Rzecznik Finansowy ostrzega, że oszuści opracowali nową metodę działania. Podszywają się pod pracownika banku i nakłaniają klientów do przekazywania środków lub instalacji nieznanego oprogramowania. Najlepsze, co można zrobić w takiej sytuacji, to zachować daleko idącą ostrożność.

Scenariusze takich rozmów mogą być różne, ale mają jeden wspólny element. Przestępca, który podaje się za pracownika banku, przekonuje ofiarę, że działa w jej interesie, a wszystkie wydawane zalecenia służą tylko zabezpieczeniu oszczędności klienta przed oszustami. A co może wydarzyć się dalej?

- Przestępca poprosi o zainstalowanie programu, który ma pomóc działowi technicznemu banku zabezpieczyć urządzenie klienta przed działaniem oszustów. Jeśli się na to zgodzimy, dzwoniący przejmie zdalnie kontrolę nad naszym komputerem lub telefonem. To może mieć bardzo poważne konsekwencje. Mając takie uprawnienia przestępca może np. wygenerować kody Blik, dzięki którym wypłaci gotówkę w bankomacie albo wyprowadzić pieniądze z konta używając przelewów natychmiastowych.

- Dzwoniący poprosi o natychmiastowe przelanie pieniędzy na bezpieczne konto. Ofiara jest informowana, że złodziej złamał zabezpieczenia dotychczas używanego rachunku, ukradł już z niego niewielką kwotę, a jedynym sposobem, by zabezpieczyć resztę oszczędności, jest ich przelanie na nowe, rzekomo bezpieczne konto, utworzone właśnie przez bank. Jeśli tak zrobimy, sami przekażemy nasze pieniądze przestępcom.

 - Oszust poprosi o zaciągnięcie kredytu poprzez system bankowości elektronicznej. Taki kredyt ma być potem „anulowany kodami Blik”. Choć trudno uwierzyć, że ktoś mógłby się nabrać na tak dziwaczne oszustwo, do biura Rzecznika Finansowego trafiały sygnały, że przestępcy stosują również taki scenariusz rozmowy. Starają się przekonać ofiarę, że w ten sposób pomoże bankowi schwytać oszustów na gorącym uczynku.

Co ważne, przestępcy, by zyskać wiarygodność, stosują oprogramowanie, które ukrywa prawdziwy numer telefonu dzwoniącego. Dzięki tej sztuczce klientom na wyświetlaczu pokazuje się numer infolinii banku lub jego nazwa. Jak więc nie dać się oszukać? Jeśli treść rozmowy wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości czy podejrzenia, rozłączmy się i sami zadzwońmy do banku. Alarm powinien się włączyć zwłaszcza wtedy, gdy rzekomy pracownik banku poprosi nas o podanie danych do logowania, kodów autoryzacyjnych lub kodów Blik albo o zainstalowanie aplikacji nieznanego pochodzenia. Jak podkreśla Rzecznik Finansowy, osoba, która naprawdę dzwoni w imieniu banku, nigdy nie zapyta o takie dane.

WPADŁ gang hakerów! Rozsyłali fałszywe alarmy bombowe, oszukiwali na grube miliony!
Sonda
Oszustwo w internecie. Czy spotkałeś się z próbą wyłudzenia pieniędzy?
Najnowsze