Biedronka uczy konsumentów, jakie mają prawa, i płaci im za to po 15 złotych. To efekt marcowej decyzji Prezesa UOKiK
Darmowych kursów online jest wiele. Natomiast takie, gdzie otrzymujemy finansowy bonus za to, że zdecydowaliśmy się zdobyć nową wiedzę, to rzadkość. Prezes UOKiK w marcu zobowiązał do przeprowadzenia tego typu szkoleń właściciela sieci sklepów Biedronka. Materiały szkoleniowe są już dostępne, a na nagrodę może liczyć pierwsze pół miliona osób, które z nich skorzystają.
Nakaz przygotowania takiej akcji edukacyjnej jest efektem postępowania, jakie UOKiK przeprowadził po skargach konsumentów na naruszenia prawa, do jakich doszło podczas organizacji promocji w sklepach sieci Biedronka. Na czym dokładnie polegały te naruszenia? Po pierwsze, sieć, organizując promocje, w materiałach reklamowych odsyłała do regulaminów umieszczonych na stronie internetowej. Tymczasem obiecanych regulaminów na stronie internetowej nie było lub były tam umieszczane z opóźnieniem. Drugi zarzut dotyczył nie odpowiadania na reklamacje w ciągu 30 dni od ich otrzymania, a następnie nie uznawania tych reklamacji.
W toku postępowania właściciel sieci sklepów zobowiązał się do zorganizowania szkolenia online, które będzie dotyczyć uprawnień konsumentów związanych z zakupami i korzystaniem z promocji w sklepach stacjonarnych, i nagrodzenia klientów za udział w tym szkoleniu. Natomiast Prezes UOKiK nałożył na firmę obowiązek wykonania tego zobowiązania.
Kim jest konsument i jakie ma prawa? Czym różni się rękojmia od gwarancji? Z których uprawnień bardziej opłaca się skorzystać? Tego między innymi można się dowiedzieć z interaktywnej prezentacji, dostępnej pod adresem https://szkolenie.biedronka.pl/. Szkolenie zakończone jest quizem. Nagrodę, w postaci bonu rabatowego o wartości 15 zł, otrzyma pierwsze 500 tys. osób, które przejdą to szkolenie wraz z quizem. Nie ma tu znaczenia liczba poprawnych odpowiedzi na pytania. Bon ma formę kodu przesyłanego w formie wiadomości SMS na numer telefonu wskazany przez uczestnika szkolenia.